Låt mig jobba, för helvete!


När man inte har pengar kretsar verkligen allt kring hur man ska lösa de vardagliga utgifterna.
Jag har den stora turen att ha människor kring mig som stöd, framförallt min kille. Annars skulle jag verkligen vara rökt. Och det suraste av allt, är ju att jag verkligen lägger den största delen av min tid på att göra rätt för mig. När jag inte pluggar, så jobbar jag. Men csn tycker inte att man ska få ha det bra som student. Förklara annars varför jag inte får tjäna mer än ca 85,000 (innan skatt) per år, utöver de lån jag tar.

Jag har två hyror, då jag bor borta under veckorna. Skolan kostar ca 16,000 varje halvår. Matkostnader, pendlingskostnader på runt en tusenlapp i månaden. Utöver det behöver jag nödvändiga verktyg för en journalist. Dator, och gärna en kamera.

Hur ska man lösa det på 7800 kronor varje månad? Det är i princip omöjligt kan jag säga, jag är luspank och ångestfylld den 4 varje månad.

Hittills har jag levt på mitt sparkapital, för de extra utgifterna jag har varje månad. Räkningar, telefon, bredband, försäkringar. Jag ger pengar till unicef varje månad också. Men nu är det kapitalet så gott som slut. Visst har jag kanske spenderat för mycket ibland.

På sommaren får man inte csn, inte heller i december. Så de ca 40-50,000 jag får ut från sommarjobb och extrajobb varje år går åt rätt fort. Hyra, nån form av ledighet, och sen in på sparkontot för att klara resten av året.

Om jag kunde, så skulle jag jobba mer och ha mer pengar. Men jag får inte, för då blir jag återbetalningsskyldig till csn. Det är verkligen en hopplös cirkel av att hålla igen. Trots att jag lägger, typ 45-50 timmar i veckan på "arbete".

Skulle det vara så svårt att ta bort fribeloppet för studenter? Det är en fråga som diskuterats mycket, men det verkar inte hända något. Jag förstår verkligen inte vitsen, med att man inte får tjäna hur mycket man vill. Vem kan det skada?

Suck och stön, jag är färdig journalist om ett år. Tills dess får jag forsätta leva på de allmosor som mina käraste är vänliga att hjälpa till med. Jag har goda förhoppningar om min framtid, men just nu är det ganska mörkt.

Kommentarer
Postat av: Amin

Man vill ju inte att någon ska lyckas för bra?

Jag menar, förstå hur illa andra kommer känna sig om det finns dem som kan plugga och jobba samtidigt, dvs personer med högre ambitioner än 7800/månad.



Men eftersom ni utbildar er så måste ni straffas så att när ni väl är klara och har fina jobb är det rättfärdigat.



Ett ruttet system som ser till att "ordspråket" leva på nudlar stämmer för er stackare.



Lycka till!

2009-02-28 @ 12:55:48
URL: http://nolltjugioett.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0